joi, 22 martie 2012

BA CA LA UREAT

BA CA LA UREAT 

BA CA LA UREAT, un proiect de popularizare a culturii si inteligentei romanesti sustinut de Branzas, din ciclul "Cand vor veni astia la putere..."

Acest proiect cultural este dedicat tuturor actualilor si viitorilor absolventi de liceu care au promovat sau vor promova Bacalaureatul si care in viitorul apropiat ne vor influenta destinele in calitate de politicieni, functionari publici, medici, designeri, copywriteri, administratori de companii, samd.






















miercuri, 21 martie 2012

Consistenta brandurilor.

O scurta poveste-pretext. Pe parcursul celor 5 ani de parteneriat cu Interbrand, compania globala de branding si design, am aflat si invatat multe. Know-how-ul lor este colosal si inglobeaza cativa zeci de ani de experienta in mai toate domeniile si pietele, din Statele Unite pana in Asia sau Rusia. Una din povestile favorite ale directorului responsabil cu Europa era despre Dl Zintzmeyer, fondatorul agentiei Zintzmeyer & Lux achizitionata ulterior de Interbrand si dezvoltata la nivel european. Clientul personal al D-lui Zintzmeyer a fost timp de zeci de ani BMW chiar si dupa vanzarea agentiei catre Interbrand, celebrul designer pastrandu-si postul de membru al boardului Interbrand Zurich care gestional contul BMW. De fapt, Dl Zintzmeyer a fost cel care a pus bazele moderne ale identitatii de corporatie si brand a BMW, a strategiei de brand si a sistemelor de brand management si le-a continuat apoi sub umbrela Interbrand. Pana la moartea sa Dl Zintzmeyer a fost consilierul personal al managementului BMW.

Povestea D-lui Zintzmeyer suna cam asa: Cu ocazia lansarii unui nou model de BMW Interbrand a conceput evenimentul lansarii pe un aeroport german, printre avioane supersonice, incercand astfel prin alaturare (co-branding daca vreti) sa demonstreze si sa sustina pozitionarea BMW, "Sheer driving experience". De proiect s-a ocupat personal Dl Zintzmeyer, de la concept pana la cel mai mic detaliu legat de inscriptionarea logo-ului BMW pe obiectele-cadou pretioase care urmau sa fie oferite invitatiilor. Dl Zintzmeyer era un fanatic al coerentei, consistentei si a perfectiunii fiecarui detaliu in design si prezentare si nu admitea nici o gresala sau scapare. La intrarea pe pista aeroportului mai multe hostese primeau invitatii indrumandu-i catre zona evenimentului si oferindu-le cate un pahar cu sampanie. Din plastic. Dl Zintzmeyer, invitat fiind, desigur ca si el a fost servit cu un pahar din plastic - din acela simplu, de la catering - plin cu sampanie. Paranteza, de catering s-a ocupat BMW. De aici incepe o intrega tevatura care unora li se poate parea hilara sau fara rost insa morala povestii e simpla pana la urma si extrem de logica. Dl Zintzmeyer a refuzat paharul din plastic, l-a chemat furios pe Presedintele BMW de urgenta si i-a explicat raspicat ca la lansarea unui nou model de BMW paharele din plastic nu au ce cauta deoarece nu sunt in acord nici cu eleganta BMW-urilor nici cu importanta evenimentului nici cu sampania care este o bautura nobila si ca minimum acceptabil ar fi fost paharele de sampanie clasice de sticla cu picior inalt si gura ingusta. Dupa care i-a intors Presedintelui BMW spatele spunand ca "este degradant ce se intampla" si a plecat refuzand sa participe la o "asemenea blasfemie".

Iar morala povestii este !? Consistenta brandurilor. Recunoasterea nu poti sa o castigi cu jumatati de masura iar reputatia castigata nu poti sa o mentii decat daca esti constant, coerent si consistent in toate formele de manifestare ale brandului care intra in atingere cu publicul, acele celebre "touchpoints" de care toata lumea vorbeste si prea putini le acorda realmente atentia cuvenita.

Ce inseamna consistenta in branding si design ? Atunci cand reusesti sa impui o anumita linie, recognoscibila, asupra tuturor formelor de manifestare ale brandului, asupra acelor "touchpoints". Aceasta consistenta, coerenta si constanta este de fapt reflectarea in public a esentei, strategiei si pozitionarii brandului.

marți, 20 martie 2012

De-ale scrisului in public.

Se implinesc cred 15 ani de cand am scris primul meu "ceva" despre branding, design si compania pe care o conduc. De atunci am avut placerea sa raspund la foarte multe intrebari si interviuri sau sa scriu propriile mele articole pe acest blog, pe Daily Business, Forbes, Ziarul Financiar, Wall Street si in multe alte locuri si publicatii. Imi aduc aminte cu mare placere - era parca prin 1998, dupa finalizarea procesului de branding al Tiriac Holdings - Adriana Halpert si Petre Barbu (pe atunci la Capital) mi-au luat un interviu despre acel proiect. Cred ca a fost primul articol in extenso din Romania, o premiera absoluta, despre design si branding, un spread pe 2 pagini, sper ca retin bine. La fel, imi aduc aminte cu mare placere de interviul luat de Larisa Ghitulescu, direct, la obiect, pragmatic si foarte documentat.

Am descoperit placerea scrisului si exprimarii ideilor si prin scris laolalta cu meseria mea care este eminamente vizuala - in cazul proiectelor de design sau eminamente analitica - in cazul proiectelor de consultanta de brand. O scurta trecere in revista a arhivei companiei mi-a aratat mii de pagini scrise de proiecte, analiza, strategie, interviuri si articole proprii. Le-am revazut cu placere pe marea majoritate insa mi-am si adus aminte, recunosc, cu neplacere, despre ocaziile in care am fost solicitat sa scriu regulat in anumite publicatii print sau online, generaliste sau specializate in domeniul marketingului, fara ca macar acei redactori sa propuna, chiar si simbolic, o minima compensatie pentru faptul ca produc continut pentru publicatia lor care, in acest fel, poate avea un beneficiu. Am fost intotdeauna onorat de aceste invitatii si totodata dezamagit de, hai sa spunem, aceasta atitudine. Poate si de aceea pentru ca nu concep ca o munca de calitate depusa de cineva sa nu fie recompensata. "Ce tie nu-ti place altuia nu-i face" este unul din proverbele si zicatorile mele favorite, cel care spune atat de multe despre bun simt si politete avand si o doza suficienta de pragmatism.

Situatia sta altfel in cazul evenimentelor si seminariilor. Aici exista deja practica, in cea mai mare parte a cazurilor, a compensarii cheltuielilor si achitarii unui fee pentru speaker. Un fapt laudabil, o dovada a maturitatii si politetii organizatorilor, caci pana la urma la asta se reduce totul, la politetea si totodata pragmatismul de a compensa efortul, experienta si know-how-ul cuiva dupa care tragi foloase.

Acest articol este totodata si un pretext pentru a le multumi jurnalistilor de calibru cu care am avut privilegiul sa interactionez pe parcursul vietii mele profesionale si de la care am invatat multe.